Микола Гусоуски
Сярод плеяды слаўных і несмяротных імёнаў эпохі Адра-джэння адно з пачэсных
месцаў даследчыкі аддаюць Міколу Гусоўскаму — беларускаму паэту-гуманісту і
асветніку.
Абагульніўшы перадавыя на той час погляды, Гусоўскі стаў адным з выразнікаў
сваёй эпохі. Даследчыкі яго творчасці за-сведчылі, што аўтар «Песні пра зубра»
заклікаў да яднання і дружбы розныя народы еўрапейскага кантынента.
Паэма «Песня пра зубра» з'яўляецца выдатным малюнкам нашай гераічнай
Бацькаўшчыны. Пейзажы і замалёўкі з на-туры, аформленыя пры дапамозе
неверагодна маляўнічых фар-баў, перадаюць нацыянальны характар беларусаў, нашу
вобраз-насць, каларыт.
Ці не самым першым у нашай нацыянальнай культуры і лі-таратуры Мікола
Гусоўскі паставіў і развіў праблему захавання прыроднага наваколля,
выкарыстання і памнажэння багаццяў зямлі-матухны. Ён бачыў прыроду
агульнанародным набыткам, вытокам здароўя, радасці і выхавання патрыятычных
пачуццяў і маральных паводзін.
У справе выхавання людзей і ўмацавання дзяржавы наш зям-ляк найперш аддаваў
перавагу мастацтву і навуцы.
Паэт сцвярджаў непарушнасць прынцыпаў раннехрысціянскай маралі,
ідэалаў тагачаснай народнай этыкі.
Нашчадак старадауняга роду
Род князёў Сапегаў быў у Беларусі адным з самых старажыт-ных. Але найболын
праславіў яго Леў Сапега, які нарадзіўся ў вёсцы Астроўна, што недалёка ад
горада Бешанковічы на Віцебшчыне.
Калі хлопчыку споўнілася шэсць гадоў, бацькі завезлі яго ў Нясвіж. Тады там
была найлепшая ў Беларусі школа, адкры-тая князямі Радзівіламі. Якраз тым часам
вучоны і асветнік Сымон Будны выпусціў у Нясвіжскай друкарні беларускія кні-гі.
Па адной з іх Сапега вучыўся чытаць.
У Нясвіжскім замку, дзе жыў хлопчык, працавала шмат за-прошаных Радзівіламі
вучоных, вядомых па ўсёй Еўропе. Тут яны пісалі свае творы, выкладалі ў школе,
клапаціліся пра ба-гацце Радзівілаўскай бібліятэкі. Гэтыя людзі ведалі
старажыт-ныя і сучасныя мовы. Беручы з іх прыклад, Леў Сапега ўжо ў дзяцінстве,
апрача беларускай мовы, ведаў лацінскую, грэча-скую, нямецкую, польскую. Ледзь
не кожны дзень здольны да навукі хлопчык праводзіў у бібліятэцы. Ён чытаў
старадаўнія рукапісы, друкаваныя кнігі і хутка назапашваў веды.
Комментариев нет:
Отправить комментарий